surdeig


Fikk en surdeigstarter av ei venninne - i vinter... Eller i fjor høst eller... Våres... Husker ikke helt. Men - den har i hvert fall blitt brukt noen ganger, men har stått mye og hvilt i kjøleskapet.

De siste ukene har jeg derimot hatt den i gang - og har laget mange brød 🤩 jeg er ikke så glad i sånne "dilldalloppskrifter", med så og så mange minutter og rettinger og grader og sånn og sånn... For meg handler det mer om en "fealing" - bli kjent med starteren og deigen. Jeg syns også at det er helt forferdelig å kaste mat, så å fylle opp med x antall gram og så tømme ut noe - det er helt uaktuelt for meg. Jeg har et stort nok glass. Har oppi en dasj med vann og en dasj med mel - hver morgen. Innbiller meg at det er fint å røre inn litt godt med luft, så jeg rører både før og etter. Blander til det er sånn passe jevnt. Når jeg skal bruke den, har jeg en god dasj med starter i bollen, hiver oppi vann, grovt mel og fint mel. Har jeg tid, lar jeg det stå en stund. Hvis ikke, har jeg oppi salt og olje, også. Så har jeg det i former, og setter dem i ovnen. Der står det ca et halvt døgn. Så setter jeg på varmluft og vrir gradene til 200. Så står de der sånn ca 45-60 minutter. Tar dem ut. Dunker på dem. Er det "hul lyd", er de ferdige. Eller så steker jeg dem litt til, uten form og på hodet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Permakultur og speiderloven

Jeg har tenkt litt på hvorfor permakultur føles så kjent. Snakka med noen på en samling i fjor, som var speidere. Vi var på et kurs om Smult...