Buljong og mer eplemos

I går lagde jeg mer buljong. Det er SÅÅÅÅ enkelt, og godt. Og nyttig. Og sunt. Og billig....
Jeg hadde litt grønnsaker. Denne gangen var det gulrot, løk og et lite gresskar fra hagen. Dessuten brukte jeg gulrotgress, skvallerkål, ringblomst, hagemelde, mangfold, noen pepperkorn og salt!


Moser det godt. 

Smører det utover brett. Og tørker det i dehydratoren noen timer. Resten kan få tørke av seg selv. Seinere tar jeg det tilbake i maskinen og kutter det opp igjen, slit at jeg får buljong pulver. Den trenger egentlig ikke å tørkes, heller. Kan brukes som fersk buljong, men - det sparer plass og sikrer lang holdbarhet når jeg tørker det. 

Lærte å lage fersk buljong av Hedda Kortnes på Bøensetre. Hun bruker forholdet 1 del salt og 6 deler grønt etc. Jeg syns det ble litt lite salt, så jeg har kanskje 2 deler salt... Men - hun har laget det mange ganger, og jeg har bare laget noen ganger i høst. Så kanskje jeg blir enig med henne etter hvert 😁

Mamma og stefar kom på besøk i går, også. De hadde med seg epler, og jeg hadde litt epler og noen pærer igjen. Det ble mer eplemos... Må finne på noe mer med eplemos, for det er ganske fullt i fryseren nå 🙂

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Permakultur og speiderloven

Jeg har tenkt litt på hvorfor permakultur føles så kjent. Snakka med noen på en samling i fjor, som var speidere. Vi var på et kurs om Smult...