NRK tv om autisme

Etter å ha sett første episode på nett tv, ble jeg inspirert til å skrive dette på Facebook. Deler her, også:

En FANTASTISK dokumentar! ALLE bør se den. Gir meg mange tanker. 

Hvordan møter vi hverandre, egentlig?
Hvordan ser vi på hverandre, egentlig?
Hva tenker vi om hverandre, egentlig?
Hvem er jeg mest opptatt av i møte med andre?
Meg selv - eller den andre?

Jeg har selv brukt hele livet - og gjør det fortsatt - på å finne ut hvordan folk tar i mot meg. I hvert fall de voksne. For meg er det MYE lettere å møte barn og ungdom med et åpent sinn. Og kanskje fordi jeg selv syns det kan være vanskelig å møte voksne. 

Men - det skal være sagt: det finnes UTROLIG mange flotte, gode, hjertevarme voksne. Og dem er det alltid lett å snakke med.

Når vi åpner opp for å møte folk med hjertet, det er i hvert fall min erfaring, da er det mye lettere. 

Vi har alle vårt. Vi har alle vår bagasje. Vi har alle gode og dårlige opplevelser. Noen har mer av de dårlige, andre har mer av de gode.

La oss møte hverandre med forståelse. Med en tro på at alle har noe godt i seg - enten de kan snakke eller ikke. Alle har tanker. Alle ønsker å være en del av fellesskapet. Og alle er VERDIFULLE for fellesskapet.

La oss se hverandres styrker. Hjelpe hverandre der det trengs. Gi hverandre støtte.

GLEM FORDØMMELSEN!!!

Ha tro på det gode. Let etter det gode. 

Tro på KJÆRLIGHETEN.

Jeg kjenner egentlig ganske mange som har fått diagnoser, både autisme, tourettes, ADHD, psykisk utviklingshemming, dysleksi, atuoimmune sykdommer, depresjon... ja - en kan jo holde på i det uendelige. Mange av oss har fått en eller flere diagnoser. Det kan jo være bra for å få hjelp i systemet. 

MEN - det ALLE trenger, er å bli møtt som den en er. De ønsker og behov en har. Kunne gi/vise frem sine styrker. Dele med hverandre.

Vi må slutte å sette hverandre i bås. En diagnose er noe som beskriver UTFORDRINGENE våre - IKKE styrkene!

Det er vel ingen som vil være sine utfordringer? Eller hva med deg? 

Hvem vil DU være i møte med andre?
Hvem vil DU at andre skal oppleve deg som?

Hvis vi møter verden med en tro på det gode i hverandre. Hvordan vil verden da bli?

Uansett - dette handler om autisme. Og de med autistiske utfordringer er kanskje blant dem som sliter mest med å tilpasse  seg de sosiale forventningene fra samfunnet - og også i familien. 

Anbefaler denne serien på det varmeste, og håper den blir LANG!

https://tv.nrk.no/se?s=autisme-fra-innsida

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Permakultur og speiderloven

Jeg har tenkt litt på hvorfor permakultur føles så kjent. Snakka med noen på en samling i fjor, som var speidere. Vi var på et kurs om Smult...