Vinterklargjøring i matskogen

Først sa jeg matskogen. Så gikk jeg på skoghage-kurs, og lærte meg å kalle det for skoghagen. I sommer har jeg bestemt meg for at det er mye bedre å kalle det matskogen, og det er jo også det det heter på engelsk. Food forest.

I dag har vi lagt ut en del halm i matskogen. Vi har r dekket hele "lasagnebedet". Det er et bed der vi har fylt opp med såkalt ugrass hele sommeren. Oppå har vi lagt lag med brun papp, som gir bl.a. jod, sauemøkk som gir mye forskjellig, bl.a. MYE mikroliv... Meitemarker og andre gode hjelpere 🙂 ja, for det er de arbeiderne det er flest av her på gården. Vi har aske, med litt kullbiter, som gir forskjellig næring og, vi har større greiner og kvister, som gir fuktighet og langsom tilførsel av diverse næring. Og i dag ble det altså et  topplag med halm. Halmen har ligget ute fra i fjor, eller i forfjor, kanskje. I firkant-baller. De var begynt å råtne sånn passe 😁 og det var også en del meitemark i det. På et lite stykke har jeg spredd ut litt høstrug, som brukes som jorddekke. Men - vi har jo egentlig jorddekke, så vi får se. Neste år blir det bønner, erter og gresskar her. Mange samplanter med mais - det kalles "tre søstre", men - det er nok litt kaldt der for mais. Får heller prøve å ha mais et annet sted.





Fant også noen veldig vakre sopper. Slo opp med artsorakelet. Ser ut som de heter dunblekksopp. Får finne ut om de er bra eller ikke så bra, spiselige eller ikke... 




Innspill mottas med takk 😁 skal spørre soppforeningen. 


Rydda litt langs dammen, også. Her er det helt tydelig hva som skjer når en ikke følger opp med godt jorddekke. Vi la ut en del gress med det samme, men har ikke fulgt opp. Men - det som var moro, er å se at orisen har begynt å skyte små, nye skudd 🤩










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Permakultur og speiderloven

Jeg har tenkt litt på hvorfor permakultur føles så kjent. Snakka med noen på en samling i fjor, som var speidere. Vi var på et kurs om Smult...